• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Czytamy razem.pl

Porady i nauka czytania

Kategorie postów

  • nauka pisania (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Nauka pisania


< 1 2 >

Lekcja 9 - gramatyka (pisownia partykuły...

Dzień dobry, już wkrótce mamy Święta Bożego Narodzenia, dlatego życzę wam dużo zdrowia, szczęścia, pomyślności i spełnienia marzeń. Zapiszcie sobie temat: ,,Nienawidzę nic nie umieć, czyli z partykułą ,,nie" za pan brat"

 

Pisownia łączna partykuły „nie”:

z rzeczownikami (np. niemuzułmanin, nieteolog); z przymiotnikami (np. niestary, niekochany) – w przypadku przymiotników rozpoczynających się dużą literą stosujemy dywiz (np. nie-Szekspirowski, nie-Boży);

 

z imiesłowem przymiotnikowym (np. nieoceniony) – wyjątkiem są sytuacje, kiedy imiesłów jest użyty w konstrukcji przeciwstawienia np. nie siedzący, ale stojący; z przysłówkami utworzonymi od przymiotników (np. niedrogo, nieprzyjemnie).

Pisownia rozdzielna partykuły „nie”:

przed czasownikami (np. nie omieszkał, nie wspomniałem) – wyjątkami są czasowniki utworzone od rzeczowników z przedrostkiem ‘nie’, np. niepokoić (od niepokój), niedowidzieć, nienawidzić; przed imiesłowami przysłówkowymi zakończonymi na -łszy, -wszy, -ąc i formami nieosobowymi zakończonymi na -no, -to (np. nie skończywszy, nie pamiętając, nie znaleziono); przed wyrazami: brak, można, potrzeba, wiadomo, warto, wolno – ale ‘niepodobna’ piszemy łącznie; przed liczebnikami (np. nie trzy, nie pierwszy) – wyjątki: niejeden, niewiele; przed zaimkami (np. nie nasze, nie każdy); przed partykułami: byle, lada (np. nie byle jak, nie lada gratka); przed wyrażeniami przyimkowymi (np. nie z nim, nie swój majątek); przed przysłówkami, które nie pochodzą od przymiotników (np. nie całkiem, nie dziś, nie tylko); w konstrukcjach, których ośrodkiem jest spójnik ‘ani’ lub ‘ni’ (np. nie piszący ani nie czytający); przed przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (nie gorzej, nie najlepiej); przed przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (nie gorszy, nie najlepszy) – jeśli ‘naj’ występuje przed partykułą „nie”, piszemy wówczas łącznie (np. najniegrzeczniejszy); przed przysłówkami, gdy „nie” wprowadza zaprzeczenie (np. nie źle, tylko dobrze); przed rzeczownikami w funkcji orzecznika (np. nie sztuka się gniewać). Istnieją również inne przypadki, gdy przed rzeczownikami, przymiotnikami i imiesłowami przymiotnikowymi używamy pisowni rozdzielnej. Najczęściej implikuje ją konstrukcja zdania, gdy „nie” wprowadza zaprzeczenie: np. to nie matka; nie czarne, ale czerwone. Podobnie używamy pisowni łącznej po przysłówkach ‘bynajmniej’, ‘wcale’: np. wcale nie przypadek zadecydował o zwycięstwie.

Informacje by: www.jezykowedylematy.pl

 

To na tyle na dzisiaj. Do zobaczenia wkrótce! Wesołych Świąt!

 

22 grudnia 2021   Dodaj komentarz
nauka pisania  

Lekcja 8 - gramatyka (pisownia ,,u"...

Witam was bardzo serdecznie! Zapiszcie sobie temat lekcji: ,,Ów chudzielec się odezwał, czyli pisownia ,,u" i ,,ó".

Zaczniemy od ,,u". Należy pamiętać, że ,,u" piszemy w:

- Zdrobnieniach i spieszczeniach zakończonych na: -uchny, -usi, -utki, -uni, -ulo, -ulek, -ula, -ulka, -uś, -usia, -unek, -uszka, -uszko,

- W zakończeniu wyrazów zgrubiałych: -uch, -ucha, -us

Do zapamiętania:

bruzda, chrust, drut, Jakub, kłuć, płukać, pruć, żuraw, kurtyna, legumina, tłumacz, hultaj, humor, wuj, całun, kuropatwa, chusta, tłumok, chuligan, kura, kurnik, kałuża, kapelusz, kogut, lustro, lutnia, mumia, murawa, nuta, nurek, opuszka, okupić, pusta, papużka, puszczyk,

raut, ruszt, rumak, ruina, rumowisko,  surówka, kapusta, bluszcz, sufit, ratusz, pielucha, Kuba, guma, okulary, Justyna, Paulina, kubeł, kubek, kufer, laluś, tatuś, mamusia, mucha, ul, ucho, ulica, kulka

- W zakończeniach: -un, -unek, -unka, -ulec

- W zakończeniach czasowników: -uj, -uję, -ujesz

- Zawsze na końcu wyrazu

- Na początku wyrazów (z wyjątkiem wyrazów: ósmy, ósemka, ów, ówdzie, ówczesny

- W wyrazach, których pisowni nie da się wyjaśnić (do zapamiętania)

 

Teraz zajmiemy się ,,ó". Należy pamiętać, że ,,ó" piszemy:

- Gdy wyraz wymienia się na o,a,e

- W zakończeniach rzeczowników, czasowników, przymiotników: -ów, -ówna, -ówka (wyjątki: zasuwka, skuwka, wsuwka)

- Na początku wyrazów: ósmy, ósemka, ów, ówdzie, ówczesny

- W wyrazach, których pisowni nie da się wyjaśnić.

 

Na dzisiaj to wszystko! Dziękuję za uwagę i zapraszam na kolejne lekcje!

 

21 grudnia 2021   Dodaj komentarz
nauka pisania  

Lekcja 7 - gramatyka (przymiotnik) cz.1

Witajcie!

Temat: Przymiotnik. Notatka:

-przymiotnik odpowiada na pytania: jaki?, jaka?, jakie?

-określa rzeczownik np.: ,,Żywe srebro"

-odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje

-można go stopniować (stopień równy, wyższy i najwyższy)

To na dzisiaj koniec. Cześć!

25 listopada 2020   Dodaj komentarz
nauka pisania  

Lekcja 6 - gramatyka cz.6 (pisownia ą)

 

Dzisiejszy temat lekcji: Pisownia ą. Ą piszemy w zakończeniach:

-niektórych rzeczowników i przymiotników rodzaju żeńskiego w l. poj,

(przykłady: kolorową piłką)

-czasowników w 3 os. l. mn. w czasie teraźniejszym i przyszłym,

(przykłady: czytają, przeczytają)

To koniec na dziś. Do następnego razu. Cześć!

coolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcool

09 listopada 2020   Dodaj komentarz
nauka pisania  

Lekcja 5 - gramatyka cz.5 (pisownia ę)

Witajcie!

Jak wam poszło z testami? Dzisiejszy temat lekcji: Pisownia ę. Należy pamiętać, że ę piszemy w zakończeniach:

-nazw istot niedorosłych

(przykład: kocię, źrebię),

-większości rzeczowników rodzaju żeńskiego

(przykład: córkę, ławkę)

-w 1 os. l. poj. czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym.

(przykład: maluję, pomaluję)

Uwaga! W 1 os. l. poj czasu teraźniejszego i przyszłego czasowników: wiedzieć, powiedzieć, jeść, umieć, rozumieć piszemy i wymawiamy em: wiem, powiem, jem, umiem, rozumiem.

To koniec naszej notatki na dziś! Zapraszam na kolejne lekcje! Cześć!

08 listopada 2020   Dodaj komentarz
nauka pisania  
< 1 2 >
Czytajniknajlepszy11977 | Blogi